سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنرو هنرمند

زندگینامه استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده‌ است. از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینه? موسیقی فعالیت دارند. محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است.

محمدرضا شجریان، خواننده بزرگ ایرانی

محمدرضا شجریان (زاده? 1 مهر 1319 مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است. استاد محمدرضا شجریان از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده‌ است. استاد شجریان به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده، شناخته می‌شود و شهرتی در سطح جهانی دارد.

 

سایت انجمن آسیا استاد محمدرضا شجریان را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی، روزنامه? ونکوور سان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال 2010 استاد شجریان را یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرده‌است.

محمدرضا شجریان، رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی می‌باشد. همچنین از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینه? موسیقی فعالیت دارند. استاد شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنا معروف‌ترین تلاوت‌های قرآنیِ اوست. خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش و پسرش همایون از شاگردان استاد محمدرضا شجریان هستند.

 

نگاهی به زندگی استاد محمدرضا شجریان

- محمدرضا شجریان در روز اول مهر ماه 1319 در مشهد متولد شد. چنانکه خود در خاطراتش از ایام کودکی بیان کرده است، 5 ساله بود که در خلوت کودکانه‌اش آواز می‌خواند. محمدرضا شجریان  15بهمن 1326 به کلاس اول می‌رود و یک سال پس از آن به آموزش تلاوت قرآن‌کریم نزد پدر می‌پردازد. در 9 سالگی تلاوت قرآن را آغاز می‌کند و یک سال پس از آن این کار را  در گردهمایی و اجتماعات سیاسی آن سال‌ها ادامه می‌دهد.

 

- در سال 1331 برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش می‌شود. - سال 1332 محمدرضا شجریان عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در دبیرستان شاه رضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان‌های مشهد هم حضور می‌یابد و در سال 1334 موفق می‌شود به تیم دانش آموزی استان راه یابد.

 

- محمدرضا شجریان در سال 1336 به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود. پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال 1338 محمدرضا شجریان به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد. یک سال پس از آن شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.

 

- آشنایی محمدرضا شجریان با سنتور این اشتیاق را در وی شدت می‌بخشد که با نت و فراگیری سنتور نزد آقای جلال اخباری و آغاز سنتور سازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور تجربه‌های خود در موسیقی را گسترش دهد. محمدرضا شجریان در همین سال (1340) با دوشیزه فرخنده گل افشان در شهر قوچان ازدواج می‌کند و در امرداد ماه جشن عروسی می‌گیرند که حاصل این ازدواج آغاز یک زندگی سی ساله و سه دختر ویک پسر(همایون) است.

- استاد محمدرضا شجریان در سال 1342 از بخش رادکان به روستای شاه آباد مشهد به عنوان مدیر دبستان منتقل می‌شود و در همین سال نخستین فرزند وی (راحله) متولد می شود و نیز وی موفق می‌شود که اولین سنتور خود را با چوب توت بسازد. در سال 1344دختر دوم (افسانه) در مشهد به دنیا می‌آید که بعدها به همسری پرویز مشکاتیان در می‌آید.

 

- محمدرضا شجریان پس از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌های مشهد آذر ماه 1346 به تهران منتقل می‌شود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سه‌تار) آشنا می‌شود و همزمان به همکاری با رادیو ایران می‌پردازد و در کنار آن به کلاس درس آواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری می‌رود. آشنایی با رضا ورزنده (استاد سنتور) در تابستان همین سال بود. اجرا و ضبط نخستین برنامه در رادیو ایران که با عنوان "برگ سبز شماره ی 216" در شب جمعه 15 اذر ماه پخش شد از دیگر فعالیت‌های شجریان در این سال بود.

 

کار در رادیو با نام مستعار "سیاوش بیدکانی" تا سال 1350 خورشیدی و پس از آن در رادیو و تلویزیون با نام خودش از جمله تلاش‌های استاد محمدرضا شجریان در مسیر زندگی هنری‌اش به شمار می‌رفت.

 

محمدرضا شجریان در سال 1347 از آموزش و پرورش به وزارت منابع طبیعی انتقال می یابد و همزمان به کلاس  خوشنویسی استاد حسن میرخانی می‌رود. در همین سال دختر سوم استاد شجریان مژگان در 27 اردیبهشت در تهران متولد می‌شود و در همین سالهاست که وی برنامه‌هایی  با استاد احمد عبادی و لطف الله مجد، اجرا می‌کند.

 

محمدرضا شجریان در سال 1349 همکاری خود با برنامه‌های تلویزیون ملی ایران را آغاز می‌کند و همزمان به دریافت عنوان خوشنویس ممتاز نایل می‌شود.

در سال 1350 محمدرضا شجریان با استاد فرامرز پایور آشنا می‌شود. به مشق سنتور و آموزش ردیف آوازی صبا نزد ایشان می‌پردازد. در همین سال است که وی  افتخار آشنایی با شاعر گرانمایه هوشنگ ابتهاج (سایه) را پیدا می‌کند و به همکاری با برنامه گلهای تازه رادیو می‌پردازد.

 

در سال 1351 استاد محمدرضا شجریان ضمن همکاری در برنامه گلها با استاد نور علی خان برومند آشنا می‌شود و به آموزش سبک و شیوه آوازی طاهر زاده نزد وی مشغول می‌شود. آشنایی با استاد دوامی و نیز آموختن ردیف‌های آوازی از دیگر توفیقات شجریان در این سال بود.

 

محمدرضا شجریان در سال 1352 به اتفاق گروهی از هنر مندان چون  محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگفر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، داود گنجه‌ای و  مقدسی و حدادی و دیگر هنرمندان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا می‌گذارند.

 

در سال 1354 همایون متولد می‌شود و از همان سال اجرای استاد محمدرضا شجریان برای کشور های خارجی هم آغاز می‌شود. استاد محمدرضا شجریان در سال 1356 شرکت دل آواز را تاسیس و نیز در سال 1357 در مسابقه های تلاوت قرآن سراسر کشور به مقام نخست می‌رسد.

 محمدرضا شجریان در سال 1358 با غلامرضا دادبه آشنا می‌شود و سپس آلبوم‌های مختلفی را با گروه پایور و نیز آلبوم‌های دیگری را با گروه شیدا و عارف کار می‌کند. در فاصله سال‌های دهه شصت شجریان همکاری گسترده‌ای را با پرویز مشکاتیان آغاز می‌کند که حاصل ‌آن آلبوم‌های ماهور، بیداد، نوا، دستان و .. است. در همین سال‌ها وی به اتفاق گروه عارف کنسرت‌هایی را در خارج از ایران اجرا می‌کند.

 

از سال 68 استاد محمدرضا شجریان با گروه پیرنیاکان و عندلیبی به اجرای کنسرت در آمریکا و اروپا می‌پردازند. این گروه در سال بعد و به دلیل زلزله رودبار کنسرت‌هایی را در جمع آوری کمک مردم دنیا در اروپا و آمریکا اجرا می‌کنند.

 

در سال 71  پس از  ازدواج با همسر دوم خانم کتایون خوانساری به اجرای کنسرت‌های مرحله دوم در امریکا با داریوش پیر نیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان (اگوست تا نوامبر) می ‌پردازد. انتشار آلبوم یاد ایام، آسمان عشق و نیز دلشدگان حاصل این سال‌ها است.

محمدرضا شجریان در سال 1374  کنسرت‌هایی در شهرهای اصفهان، شیراز، ساری، کرمان و سنندج را برگزار می‌کند و در همین سال آلبوم چشمه نوش (‌با محمد رضا لطفی) گنبد مینا، جان عشاق، مدتی پس از آن در خیال را با همکاری مجید درخشانی منتشر می‌کند.

در سال 76 فرزند دیگر محمدرضا شجریان به نام رایان از همسر دوم متولد می شود و یک سال پس از آن  وی آلبوم شب؛ سکوت، کویر را با آهنگ سازی کیهان کلهر منتشر می‌کند.

 

محمدرضا شجریان در سال 78 جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می‌کند (‌جایزه پیکاسو) و کتاب راز مانا نیز از وی درسال 79 منتشر می‌شود. از یکی دو سال پس از آن وی به اتقاق کیهان کلهر و حسین علیزاده و همایون شجریان کنسرت‌هایی را در اروپا و آمریکا اجرا می‌کند که حاصل ان آلبوم‌های نوا، داد و بیداد، زمستان است.

 

محمدرضا شجریان به اتقاق علیزاده و کلهر و فرزندش در زمستان سال 1383 به مناسبت زلزله بم کنسرتی را درتهران برپا می‌کند و همزمان اعلام می‌کنند که قصد دارند مجتمعی را به نام باغ هنر بم بسازند که لوح فرا فشرده ی(دی وی دی) همنوا بابم حاصل چنین اندیشه‌ای است. شجریان پس از آن در سال 84 نیز کنسرتی دیگر با علیزاده و کلهر و همایون درتالار کشور برگزار می‌کند. وی هم اینک با گروه آوا کنسرت‌هایی را در داخل و خارج از ایران اجرا می‌کند.

محمدرضا شجریان آلبوم صوتی مرغ خوش‌خوان و دو آلبوم تصویری کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تهران که مربوط به همکاری او با گروه شهناز بود را در اوایل دهه? 1390 منتشر کرد. پس از آن، به صورت موقت با برادران پورناظری (تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری) همکاری کرد که حاصل آن آلبوم رنگ‌های تعالی می‌باشد. البته این اثر به صورت رسمی منتشر نشده، بلکه بر روی اینترنت پخش شده‌است. محمدرضا شجریان، بعد از آن، همکاری با برادران پورناظری را قطع کرد و در سال 1393 یک بار دیگر به‌همراه گروه شهناز و با حضور سعید فرج‌پوری یک تور کنسرت جهانی با عنوان سرگشتگان عشق برگزار کرد.

 

در سال 1394 حسین نوش‌آبادی اعلام کرد که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت، ممنوعیت قانونی دارد. شجریان در هفتم شهریور 1394 به‌علت عوارض ناشی از سرماخوردگی، در بیمارستان کسری بستری شد.

 

سایر فعالیت‌ها محمدرضا شجریان

خوشنویسی

محمدرضا شجریان علاوه بر آوازخوانی، علاقه? زیادی به خوشنویسی ایرانی دارد. شجریان از سال 1344 به فراگیری خط نستعلیق نزد ابراهیم بوذری و حسین میرخانی پرداخت. او در حال حاضر دارای درجه ممتاز در خط نستعلیق می‌باشد. محمدرضا شجریان در سال 1389 آثار خطاطی خود را در نمایشگاهی در تالار وحدت به همراه منتخبی از خوش‌نویسان معاصر به نمایش گذاشت.

 

تلاوت قرآن

محمدرضا شجریان اولین بار نزد پدرش (حاج مهدی شجریان) که خود از قاریان مشهد بود، قرائت قرآن را فرا گرفت. او برای اولین بار در 12 سالگی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداخت. محمدرضا شجریان تا قبل از سال 1346 که به تهران مهاجرت کرد، به صورت افتخاری در رادیو مشهد قرآن می‌خواند. پدر او با آواز خواندن پسرش موافق نبود و محمدرضا شجریان به همین دلیل تا چهار سال در رادیو تهران با نام «سیاوش بیدگانی» آواز خواند.

 

در مسابقات جهانی تلاوت قرآن در سال 1357 (تابستان 1979) در مالزی، هنگامی که قاری ایرانی قادر به شرکت در مسابقه نبوده، محمدرضا شجریان بدون هماهنگی و آمادگی قبلی، به‌عنوان نماینده ایران در مسابقه شرکت می‌کند و رتبه دوم جهان را به دست می‌آورد.

 

سازهای ابداعی محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است. وی در اردیبهشت 1390 در نمایشگاهی در تهران این سازها را رسماً به نمایش عمومی در آورد. برخی این سازها عبارتند از: صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه، سبو و...

 

این سازها در کنسرت‌های محمدرضا شجریان به همراه گروه شهناز یا برادران پورناظری استفاده می‌شوند. مرغ خوش خوان، کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و رنگ‌های تعالی از جمله آثاری هستند که در آن‌ها بخشی از سازهای ابداعی استفاده شده‌اند.

 

بیماری استاد محمدرضا شجریان

نخستین بار پس از بستری شدن محمدرضا شجریان در سال 1386 و عمل جراحی ریه این استاد برجسته موسیقی ایران، بیماری سرطان ریه‌اش مطرح شد؛ اما‌‌ همان هنگام برخی رسانه‌ها این خبر را رد کردند. این خبر پس از بستری شدن استاد محمدرضا شجریان در شهریورماه 1394 دوباره مطرح شد، ولی یکی از این رسانه‌ها به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی‌اش در بیمارستان کسری، بیماری استاد شجریان را رد کرد.

 

البته محمدرضا شجریان در این سال‌ها بار‌ها بستری شده که تصور می‌شد بخشی از این بستری شدن‌ها به واسطه کسالت دوران کهنسالی این استاد برجسته موسیقی کشورمان است اما استاد شجریان در پیام ویدیویی برای تبریک نوروز 1395 با چهره‌ای متفاوت و موهای بسیار کوتاه حاضر شد. برخی سایت‌ها از ابتلای او به سرطان کلیه خبر دادند.

 

محمدرضا شجریان در بخشی از پیام نوروزی‌اش نیز تلویحاً به بیماری اش اشاره کرد:

"خود من هم با یک میهمان 15 ساله‌ای سال‌هاست که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الآن هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچه? حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در این‌جا هستم، چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم این‌جا، برای این‌که با این میهمان بتوانیم به تفاهم برسیم ان‌شاءالله. به تفاهم که رسیدیم، راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد."


میثم ابراهیمی متولد 8 شهریور 1364 در تهران، خواننده است

میثم ابراهیمی متولد 8 شهریور 1364 در تهران، خواننده است. در رشته موسیقی فوق دیپلم و در رشته مدیریت فرهنگی لیسانس دارد می گوید از کودکی می خواندم، یادم است در گروه های سرود عضو بودم، گروه سرود تواشیح و گاهی هم در هیئت ها می خواندم آن موقع کلاس موسیقی به صورت الان نبود زیاد هم به موسیقی بها داده نمیشد

اولین آهنگ تا سریال دردسرهای عظیم

اولین بار در سال 86 برای شبکه سه خوانده است، آهنگی که بیش از دو سال در آنتن شبکه بود و همان شد که بیشتر تلاش کند و آهنگ های بهتری رو آماده کند صدای او با خواندن تیتراژ و تک اهنگ های سریال دردسر های عظیم شناخته شد.

 

میثم ابراهیمی: جا داره از خانواده بسیار خوبم تشکر کنم که در این راه بسیار کمکم کردن و مثل کوه پشتم ایستادن همچنین تشکر فراوان دارم از آقای سید محمدرضا واحدی که یکی از افرادی بودن که واسه رسیدن به این مرحله واقعا کمکم کردن و راهنمایی های ایشان بسیار برای من راهگشا بود.

 

تنها رمز موفقیت من صبوری بود، خیلی از دوستان من صبر نمیکنند من سال 1385 شروع کردم خیلی از خواننده ها آن زمان نبودند اما صبر ده ساله من به ثمر نشست همیشه سعی کرده ام کاری را انجام بدم که در چهار چوب و ضوابط و قانون باشد، سعی کرده ام آهنگی را بخوانم که با محتوا باشد، هستند کسانی که آهنگهایی رو خوانده و چند ماه اسمشان بوده اما بعد از مدتی اوت شدند.

میثم ابراهیمی در بخش مسابقه صدا برنامه سه شو بعنوان داور حضور داشت.

 تیتراژها

این خواننده جوان پاپ، تیتراژهای متعددی را برای برنامه های تلویزیونی و سریال های تلویزونی خوانده است.

برنامه ها:

1. “خانه فیروزه ای” (87 الی 89) – شبکه سه سیما

2. “امروز هنوز تموم نشده” (سه فصل) – شبکه اول سیما

3. “خانه مهر” – شبکه جهانی جام جم

 

سریال ها:

1. دردسرهای عظیم – سال 1393 – شبکه سه سیما (آهنگ چشمامو بستم)

2. سر به راه – نوروز 94 – (آهنگ عشق)

 

 آلبوم های میثم ابراهیمی :

1. نبض – سال 1392

2. تگرگ – سال 1393

میثم ابراهیمی در آلبوم تگرگ با مازیار فلاحی، محمد علیزاده، میلاد ترابی، پازل بند (علی رهبری و آرین بهاری)، علیرضا طلیسچی، مهرزاد امیرخانی، فواد غفاری، امیربهادر دهقان و آرش پاکزاد همکاری نموده است. همچنین قطعه مشترکی را با مازیار فلاحی خوانده است.

 

تک آهنگ ها

خونه فیروزه ای، همین امروز، شکوه جاودان، درد دل، کسی رو ندارم، چرا دستات سرده، خیانت کردنم خوبه، شهر باران، فوق العاده، به تو مدیونم، با تو بد نمیشم، عادت نکردم، چشمام و بستم، تو میدونی، قبول کن، اشک، خودتم میدونی، دوراهی، تگرگ 2، عشق، نارنجی ، دوست دارمت ،  ستاره بارون ، خستم ،  خواهش ، یادگاری ، خاطره ، اونم رفت ، تو و من ، چی میشه ، یه ثانیه ، 


پروین دولت‌آبادی (متولد 1303 – وفات 1387)، شاعر و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود

پروین دولت‌آبادی

زادروز:  1303 محله احمدآباد اصفهان

درگذشت:  27 فروردین 1387 تهران

آرامگاه : قطعه هنرمندان بهشت زهرا

ملیت: ایرانی

پیشه : شاعر و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک

والدین: فخرگیتی

حسام‌الدین دولت‌آبادی

 

پروین دولت‌آبادی (1303–1387)، شاعر و از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود، کتاب شعر گل بادام او جایزه شعر شورای کتاب کودک در سال 1366 را از آن وی کرد.

پروین دولت‌آبادی شاعر کودکان در سال 1303 درخانواده ‌ای اهل فرهنگ که شعر در آن جایگاه ویژه‌ای داشت، در محله ی احمدآباد اصفهان به دنیا آمد. مادرش مدیر مدرسه ی ناموس اصفهان بود.

او به مدرسه ی ناموس رفت. سال‌های نخست دبیرستان را در مدرسه "نور و صداقت" که آموزگاران انگلیسی داشت گذراند و سال‌های بعد را در مدرسه ی امریکایی نوربخش درس خواند.

 

پس از پایان دوره ی دبیرستان، رشته نقاشی و مجسمه‌سازی در دانشکده ی هنرهای زیبا را برگزید و چند بار هم در کلاس ها شرکت کرد، اما بازدید از یک پرورشگاه تصمیم او را تغییر داد و بر آن شد که به کار سرپرستی و تربیت کودکان پرورشگاه بپردازد.

 

در سال 1339 با همکاری پرویز ناتل خانلری، زهرا خانلری و همسرش اسماعیل سالمی، شرکت انتشاراتی "سخن" را پایه گذاری کرد و به ثبت رساند. از همان آغاز انتشار نشریه‌ ی "پیک" با این نشریه همکاری داشت و در دو سال اول انتشار آن تنها شاعر این نشریه بود.

 

پروین دولت‌آبادی روز سه‌شنبه 27 فروردین سال 1387 شمسی در سن 84 سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشتو در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن گردید.

 

آثار پروین دولت‌آبادی:

گل بادام 

بر قایق ابرها

شوراب

هلال نقره‌سا

آتش و آب

باز می‌آید پرستو نغمه‌خوان

گنجشک و وزغ

شهر سنگ

در بلورین جامه انگور

جمجمک برگ خزان

گذری در ادبیات کودکان

یک بازیگر

و ویرایش بیش از 20 کتاب کودکان.


حامد همایون (همچنین حامد محمودزاده نیز شناخته شده است) یک خواننده پاپ ایرانی زاده? بابل است.حامد همایون قبلا با اسم اصلی اش فعالیت میکرد.

ملیت: ایران

سبک‌(ها) : پاپ

حرفه(ها): خواننده، آهنگساز، نوازنده

ساز(ها) : گیتار

سال‌های فعالیت: 1395 تاکنون

 

حامد همایون (همچنین حامد محمودزاده نیز شناخته شده است) یک خواننده پاپ ایرانی زاده? بابل است.حامد همایون قبلا با اسم اصلی اش فعالیت میکرد.

همایون نخستین کنسرت خود را به نفع کودکان سرطانی در مؤسسه محک برگزار کرد. او که آثارش در سال 1395 با استقبال مخاطبان مواجه شده آهنگ برنامه صبحگاهی شبکه اول به نام فرمول 1 را اجرا کرده است. همایون در آغاز توسط پروژه استعدادهای موسیقی ایران مؤسسه ترانه شرقی معرفی شد.نخستین حضور همایون در تلویزیون در ویژه برنامه? شب یلدای سال 1395 بود که او به طور زنده از برج میلاد برای ویژه برنامه? شبکه پنج برنامه اجرا کرد. و هم چنین اولین آلبوم رسمی او به اسم دوباره عشق 23 دی 1395 منتشر شد. حامد همایون در مصاحبه با روزنامه جام جم در دی 95 گفته است «بیشتر ترانه‌ها در کشور ما حس غم را منتقل می‌کنند و از ناله و خیانت و سیاهی می‌گویند. ما تصمیم گرفتیم سردمدار ترانه‌های شاد و مثبت باشیم.» این خواننده در نخستین اجرای رسمی خود در تهران در سی و دومین جشنواره فجر در نمایشگاه بین المللی تهران به روی صحنه رفت. 

 

آلبوم‌ها

دوباره عشق

نخستین آلبوم حامد همایون، «دوباره عشق» نام دارد که در دی 1395 منتشر شد. این آلبوم هجده آهنگ دارد که 12 آهنگ آن قبلاً در فضای مجازی منتشر شده بودند و 6 آهنگ جدید و شنیده نشده نیز داشت.

 

تک‌آهنگ‌ها:

شیدایی

چتر خیس

مجنون

خدا همین حوالیه

دنیای من

الکل نگاه

بارون که زد

چنین کنم، چنان کنم

مردم شهر

به چشمات قسم

آه نکش

هیهات


بیوگرافی بهنام صفوی + عکس های بهنام صفوی

تولد : 15 تیر 1362

محل تولد : شیراز

سبک‌(ها) : پاپ، الکترونیک

ساز(ها) : پیانو، کوبه‌ای

 

بهنام صفوی (زاده 15 تیر 1362 در شیراز)، خواننده موسیقی پاپ ایرانی است. وی پس از تولد به بندر ماهشهر رفته و تا 16 سالگی در آنجا زندگی کرد. تحصیلات بهنام صفوی در مقطع کارشناسی رشته? مهندسی عمران است.

 

بهنام صفوی موسیقی را از دوران کودکی با ساز پیانو به صورت خودآموز آغاز کرد؛ سپس به فراگیری سازهای کوبه‌ای پرداخت. بهنام صفوی نخستین آلبومش را با نام عشق من باش در سال 1388 روانه بازار کرد. بهنام صفوی جزو بهترین خوانندگان پاپ به شمار می آید. وی درسال1385قطعه تمنا را منتشر کرد که مورد استقبال قرارگرفت وهمین انگیزه ای برای تولید البوم عشق من باش شد. صدای بهنام صفوی شباهت زیادی با صدای رضا صادقی دارد.

- گفتگویی خواندنی با بهنام صفوی

وقتی با خوانند‌‌‌ه‌های مطرح صحبت می‌کنیم همگی می‌گویند‌‌‌ از بچگی استعد‌‌‌اد‌‌‌ خواند‌‌‌ن د‌‌‌اشته‌اند‌‌‌. د‌‌‌ر مورد‌‌‌ شما هم اینطور بود‌‌‌ه؟

بهنام صفوی : من قبل از هر چیز خود‌‌‌م را موزیسین می‌د‌‌‌انم چون کار من تنظیم و آهنگسازی بود‌‌‌ه و از د‌‌‌وران کود‌‌‌کی ساز می‌زد‌‌‌م و ساز تخصصی‌ام پیانو و کیبورد‌‌‌ بود‌‌‌ه است. د‌‌‌غد‌‌‌غه خواند‌‌‌نم از فعالیت‌هایی که برای گروه سرود‌‌‌ مد‌‌‌ارس د‌‌‌اشتم شروع شد‌‌‌. آن موقع به عنوان تک خوان فعالیت د‌‌‌اشتم اما به صورت جد‌‌‌ی خواند‌‌‌ن را از سال 85 با آهنگ «تنها» شروع کرد‌‌‌م.

 

واکنش اطرافیانتان د‌‌‌ر مقابل خوانند‌‌‌گی شما چه بود‌‌‌؟

بهنام صفوی :اطرافیانم خیلی استقبال کرد‌‌‌ند‌‌‌، همین استقبال آنها بود‌‌‌ که باعث انتشار آلبوم اول من (عشق من باش) شد‌‌‌.

اولین تلاش جد‌‌‌ی که برای رسید‌‌‌ن به هد‌‌‌فت انجام د‌‌‌اد‌‌‌ی چه بود‌‌‌؛ د‌‌‌وره خاصی را گذراند‌‌‌ی یا به صورت تجربی خوانند‌‌‌گی را شروع کرد‌‌‌ی؟

بهنام صفوی : من چون موزیسین بود‌‌‌م و موسیقی را تد‌‌‌ریس هم می‌کرد‌‌‌م؛ سولفژ و مسائل تئوریک را خود‌‌‌م هم مطالعه کرد‌‌‌ه بود‌‌‌م و هم تمرین؛ بنابراین افتخار شاگرد‌‌‌ی با استاد‌‌‌ی را ند‌‌‌اشتم اما خود‌‌‌م با مطالعه و تمرین مسائل فنی و تئوریک را یاد‌‌‌ گرفتم.

 

اولین و بزرگ‌ترین انگیزه‌ات که باعث شد‌‌‌ به طور حرفه‌ای خوانند‌‌‌گی را د‌‌‌نبال کنی چه چیزی بود‌‌‌؟

بهنام صفوی : من با یکی از تهیه‌کنند‌‌‌ه‌های موسیقی، آقای یحیی مشایخی، همکاری می‌کرد‌‌‌م. ایشان به من پیشنهاد‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌ آهنگ تمنا را بخوانم. د‌‌‌ر واقع استارت خوانند‌‌‌گی من از همان آهنگ شروع شد‌‌‌.

 

خوانند‌‌‌ه‌ای که الگوی تو بود‌‌‌ه باشد‌‌‌ و تو از او تاثیر بگیری کیست؟

بهنام صفوی : علاقه من به موسیقی بد‌‌‌ون کلام است. همیشه د‌‌‌وست د‌‌‌اشتم کاری که انجام می‌د‌‌‌هم رگ و ریشه‌ای از موسیقی ایرانی د‌‌‌اشته باشد‌‌‌؛ بنابراین الگوی من یک نفر نیست. خوانند‌‌‌ه‌های زیاد‌‌‌ی د‌‌‌ر موسیقی پاپ هستند‌‌‌ که می‌توان به عنوان الگو از آنها استفاد‌‌‌ه کرد‌‌‌. د‌‌‌وست د‌‌‌ارم یک خلاقیت و نوآوری هم د‌‌‌ر کارهایم به خصوص به لحاظ تنظیم و سبک کار د‌‌‌اشته باشم. من آثار خیلی از خوانند‌‌‌ه‌ها و موزیسین‌ها را د‌‌‌نبال می‌کنم.

 

هیچ وقت پیش آمد‌‌‌ه د‌‌‌ر این راهی که د‌‌‌ر پیش گرفته‌ای ناامید‌‌‌ شوی و تصمیمت عوض شود‌‌‌؟

بهنام صفوی : نه. هیچ‌وقت ناامید‌‌‌ نشد‌‌‌ه‌‌ام اما د‌‌‌ر هر کاری ممکن است شرایط آنطوری که می‌خواهی پیش نرود‌‌‌ که نباید‌‌‌ ناامید‌‌‌ شوی و باید‌‌‌ عزمت را برای اد‌‌‌امه کار بیشتر جزم کنی‌‌‌.به نظر من یکی از راه‌های موفقیت صبور بود‌‌‌ن، تمرین و پشتکار زیاد‌‌‌ است.

 

د‌‌‌ر این سال‌‌ها بیشترین تشویق و حمایت تو از طرف چه کسی بود‌‌‌ه؟

بهنام صفوی : قطعا پد‌‌‌ر و ماد‌‌‌رم همیشه حامی من بود‌‌‌ه‌اند‌‌‌ و بعد‌‌‌ از آنها هم طرفد‌‌‌ارانم. تمام انرژی چه د‌‌‌ر اجرای کنسرت‌ها و چه د‌‌‌ر اد‌‌‌امه کارهایم برای آلبوم را قطعا طرفد‌‌‌اران و مخاطبان به من می‌د‌‌‌هند‌‌‌.

هنوز هم مثل روزهای اول موسیقی برایت رؤیایی است یا نه با واقعیت‌های د‌‌‌یگری روبه‌رو شد‌‌‌‌ه‌ای؟

بهنام صفوی : هنوز هم به موسیقی مثل روزهای اول علاقه د‌‌‌ارم حتی بیشتر؛ چون د‌‌‌ر د‌‌‌نیای موسیقی هرچه بیشتر جلو بروی متوجه عمق بیشتر آن می‌شوی. د‌‌‌نیای موسیقی د‌‌‌نیای بزرگی است و با رفتن به عمق آن می‌توان به چیزهای قشنگ‌تر و تازه‌تری رسید‌‌‌.

 

خیلی ها از دوران نوجوانی و اوایل جوانی برای ازدواج شان برنامه ریزی می کنند، تو برای ازدواجت و اینکه مثلاً در چند سالگی ازدواج کنی برنامه ریزی داشتی یا همه چیز اتفاقی بود؟

بهنام صفوی : نه، من برنامه ریزی و تصمیمی برای ازدواج نداشتم و همه چیز با خواست خدا پیش آمد و قسمت بود که ازدواج کنم.

 

خیلی از خوانندگان متاهل هستند اما اکثرشان رغبتی برای صحبت در این مورد ندارند و معتقدند رسانه ای شدن این موضوع روی تعداد طرفدارانشان تاثیر منفی می گذارد، فکر می کنی این سیاست درست است؟

بهنام صفوی : من به سیاست علاقه ندارم و دوست ندارم واردش شوم. (خنده) فکر می کنم این دو موضوع اصلاً ارتباطی به هم ندارد و مردم یک خواننده را به خاطر آثاری که تولید می کنند دوست دارند و حتی تیپ و قیافه هم تاثیر چندانی روی تعداد طرفدار ندارد. اصولاً موسیقی هنر شنیداری است و انرژی از سوی صدای خواننده به مخاطب منتقل می شود و بقیه مسائل در ارتباط مخاطب و خواننده تاثیری ندارد.

در این مدتی که از ازدواجت گذشته، از زندگی مشترک راضی هستی؟

بهنام صفوی : بله، شکر خدا همه چیز خوب و بر وفق مراد است و در طی این مدت، همسرم تاثیر مثبتی در زندگی کاری ام هم داشته است. به نظر من روزهای زیبایی در انتظارمان است.

 

پس از ازدواج ممکن است یک پروژه را که قبلاً قبول نمی کردی، به خاطر پول خوبش قبول کنی و بخوانی؟

بهنام صفوی : برای من تا به امروز چنین شرایطی به وجود نیامده و امیدوارم در آینده هم مجبور به این کار نشوم، چون همیشه کارهایی را انتخاب کرده و انجام داده ام که دوستشان داشته ام و هیچ وقت به خاطر پول کار نکرده ام.

 

همسرت را خودت انتخاب کردی یا خانواده؟

بهنام صفوی : انتخاب خودم بود و خانواده عزیزم هم به انتخاب من احترام گذاشتند و من را حمایت کردند.

ازدواج باعث پیشرفت تو شده یا مسئولیت های جدیدی که در زندگی برعهده گرفته ای باعث شده تمرکزت از موسیقی جدا شود؟

بهنام صفوی : الان دیگر مثل گذشته نیست و مشغله های زیادی در زندگی آدم ها وجود دارد و اتفاقاً ازدواج به ایجاد تمرکز بیشتر در زندگی کمک می کند. انسان مجرد شاید بخش زیادی از وقت خود را به کارهای بیهوده اختصاص دهد، اما ازدواج، انسان را در جهت مدیریت امور یاری می کند. حداقل برای من، این گونه بوده و من نسبت به گذشته با تمرکز بیشتری جلو می روم. اگر چه مسئولیت های جدیدی هم به مسئولیت های قبلی که در زندگی داشتم اضافه شده است اما هیچ تاثیر منفی روی کارم ایجاد نشده است.

 بیماری بهنام صفوی

بهنام صفوی از سال 1392 دچار ضایعه? مغزی شده بود که با پیشرفت این بیماری مجبور به عمل جراحی شد. عمل جراحی او در صبح 29 تیرماه 1394 انجام شد.

 

آلبوم‌های بهنام صفوی

- عشق من باش (1388)

- آرامش (1391)

- فوق‌العاده (1393)